Om klubben

Historien om Sandefjord flyklubb

Sandefjord Flyklubb ble opprinnelig stiftet i 1938.

STØRST I NORGE. Først i 1962 anskaffet klubben egne fly, både motorflyet, Piper Colt(bildet) og seilflyet, Lehrmeister, samme året etablerte virksomheten seg på Torp Lufthavn i Vestfold. Klubben opplevde da en eksplosiv vekst, og ble snart en av de største og mest aktive klubbene i Norge. Sandefjord Flyklubb etablerte også skolevirksomhet, både for seilfly og motorfly.

NORGESMESTERE. Mange klubbmedlemmer ble aktive i ulike konkurransegrener, og flyklubben fikk etter hvert flere norgesmestere, både i seilflyging og motorflyging. Den mestvinnende i klubbens historie er uten tvil Einar Rønnestad.
Einar ble norgesmester hele 7 ganger i seilflygrener, og fikk HM Kongens pokal i 1975 og 1977.

(bildet er av Seilflyinstruktør, Grethe Wegger med elever på 60-tallet)

OMORGANISERING. Ettersom den totale flytrafikken på Torp økte på 80-tallet, ble det stadig vanskeligere å opprettholde seilflyaktivitet her. I 1989 ble derfor seilfly-virksomheten skilt ut som en separat aktivitet i en ny klubb. Sandefjord Seilflyklubb ble etablert på Tuven Flyplass i Notodden, hvor de fremdeles holder til.

Den resterende delen av klubben ble heretter hetende Sandefjord Motorflyklubb, og fortsatte sin virksomhet på Torp, med klubbhus og hangar påvestsiden av rullebanen.

UTFORDRINGER. På grunn av stadige utvidelser av flyplassen, mottok klubben signaler om at fasilitetene måtte flyttes i 2006. Da det ikke forelå noe konkret alternativ for lokalisering, så det en tid mørkt ut for klubbens framtid på Torp.

Omsider ble det funnet en løsning, og klubben fikk lov til å flytte virksomheten til nordøstsiden av rullebanen. Siden 2008 har derfor flyklubben holdt til her, med klubbhus og hangar med plass til 6 fly.

Har du spørsmål eller ønsker å bestille time?

Følg klubben i sosiale medier!

Se hva vi driver med på flyklubben